Co warto wiedziec o transporcie pneumatycznym

Transport pneumatyczny służy obecnie przede wszystkim do płynnego i szybkiego przemieszczania surowców przemysłowych (chemikaliów, półproduktów, tworzyw sztucznych). Jest on niezbędny w procesie załadunku i rozładunku cystern samochodowych i kolejowych. Transport pneumatyczny znajduje także szerokie zastosowanie na terenie zakładów przemysłowych, pozwala na przemieszczanie materiałów pomiędzy magazynem, poszczególnymi węzłami produkcji, aż do instalacji pakujących finalny produkt.

Poczta pneumatyczna

Pomysł transportu pneumatycznego pojawił się na początku XIX w, a w połowie XIX w wdrożono go w życie – połączono londyńska giełdę z odległą o ok. 200 m miejską stacją telegraficzną. Zapewniło to błyskawiczny dostęp do informacji ze świata. Powodzenie wdrożenia spowodowało zbudowanie w Berlinie, Paryżu czy Pradze skomplikowanych systemów rurowych o długości ponad 400 kilometrów. Poczty pneumatyczne działały w niektórych miastach do końca XX w. (w Paryżu do 1984 a w Pradze do 2002).

Obecnie poczta pneumatyczna wykorzystywana jest przede wszystkim w szpitalach, gdzie dzięki systemowi łączników i rozdzielników, a także precyzyjnemu sterowaniu ciśnieniem można bezpiecznie przesyłać bardzo delikatne próbki czy leki. Wszystko jest zautomatyzowane – człowiek wkłada kapsułę z przesyłka do terminala poczty i wybiera punkt docelowy. Proste systemy poczty pneumatycznej wykorzystywane są w hipermarketach do transportu gotówki z kas bezpośrednio do skarbca.

Zasada działania transportu pneumatycznego

Transport pneumatyczny stosowany jest do przenoszenia ciał stałych (zazwyczaj sypkich w postaci proszków lub drobnych ziaren) w wyniku unoszenia ich w strumieniu powietrza płynącego w zamkniętym systemie rurowym. Ruch powietrza powstaje w wyniku różnicy ciśnień na końcach rurociągu. Przenośnik pneumatyczny to urządzenie składające się z elementu zasilającego (np. sprężarki, dmuchawy albo wentylatora) systemu rurowego (zwanego również rurociągiem), odpylacza (oddzielacza przeniesionego materiału) oraz urządzeń filtrujących i oczyszczających powietrze przed wypuszczeniem go z obiegu.

Przenośniki pneumatyczne dzielimy na:

  • ssące, które mogą pobierać materiał z wielu miejsc w tym samym czasie i transportują go w jedno miejsce (wykorzystują do tego celu podciśnienie),
  • tłoczące, które mogą przenosić materiały z jednego miejsca do kilku różnych (wykorzystują do tego celu nadciśnienie).

Systemy rurowe w transporcie pneumatycznym

Najważniejszym elementem w transporcie pneumatycznym są systemy rurowe. To one pozwalają na zbudowanie skomplikowanych systemów przenoszących surowiec wewnątrz zakładu. Na gotowy system rurowy składa się wiele elementów takich jak: rury (o różnych średnicach), trójniki, cyklony, elementy inspekcyjne, łuki, przesypy dwudrogowe i wielodrogowe, przepustnice oraz elementy regulacyjne. W tworzeniu efektywnego transportu pneumatycznego najważniejsza jest jakość użytych elementów – transport jest zazwyczaj wykonywany w trybie ciągłym, a obciążenia, którym poddawane są rurociągi osiągają znaczne wartości. Nie bez znaczenia jest także zapewnienie szczelności systemu rurowego w długim okresie czasu oraz odporność rurociągu na wybuchy.

Dostosowanie systemu rurowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa jest możliwe dzięki zastosowaniu sprawdzonych systemów rurowych renomowanych firm. Poniżej przedstawiamy cechy, które warto wziąć pod uwagę przy zakupie systemu rurowego:

  • w ofercie producenta znajduje się szeroka gama poszczególnych elementów, z których można dowolnie konfigurować przebieg rurociągów,
  • system pozwala na odprowadzanie ładunków elektrostatycznych poprzez specjalne uchwyty, do których są mocowane przewody uziemiające,
  • gwarantowana odporność na ciśnienie wybuchu (uzależniona od grubości ścianek rurociągu),
  • dopuszczenie (atest PZH) do kontaktu z żywnością,
  • gwarancja szczelności instalacji,
  • krótki czas montażu z gotowych elementów.

Transport pneumatyczny – mimo swej długiej historii – pozostaje efektywnym systemem przeładunku drobnych ciał stałych i sypkich na niedużych odległościach. Załadunek, rozładunek, a także przemieszczanie surowca w obrębie zakładów przemysłowych do dziś odbywa się za pomocą nowoczesnych systemów transportu pneumatycznego.