najwazniejsze cechy dobrych lokali uslugowych

W wielu blokach mieszkalnych znajdują się specjalne, wydzielone strefy na lokale usługowe. Z jednej strony mają one służyć właścicielom nieruchomości i najemcom, z drugiej stanowią dla firm okazję do prowadzenia dochodowej działalności. Oczywiście w obu przypadkach należy zwrócić uwagę na kilka czynników, które decydują o ich atrakcyjności oraz przydatności.

Jaki powinien być dobry lokal usługowy?

 Temat jest bardzo szeroki – zwłaszcza ze względu na to, jak wiele obecnie powstaje budynków i osiedli mieszkaniowych. Dostępne w nich lokale usługowe nie zawsze są wykorzystywane tak, jak mogłyby być. W niektórych przypadkach stoją puste nawet przez kilka lat od oddania nieruchomości. Sytuacja ta każe zastanowić się nad tym, co decyduje o ich atrakcyjności oraz jakie kryteria powinny spełniać, by ich obecność była uzasadniona.

Lokalizacja i ekspozycja lokalu usługowego

 Nie da się ukryć, że dobre położenie budynku, w którym znajduje się lokal, ma znaczenie kluczowe. W końcu to właśnie od lokalizacji zależy możliwość docierania do potencjalnych klientów. Obiekty pozwalające na dobre wyeksponowanie firmy cieszą się największym zainteresowaniem. I nie chodzi tu wyłącznie o duże  miasta, ale też o te mniejsze, wyróżniające się przyzwoitym potencjałem inwestycyjnym.

Należy podkreślić, że duży wpływ na wycenę lokalu ma także natężenie ruchu (zarówno samochodowego, jak i pieszego) w okolicy, a nawet miejsce, w którym znajduje się wejście do budynku. Wszystko to warto wziąć pod uwagę.

Stan techniczny, standard, aranżacja – lokal usługowy, który może przynosić zyski

 Zainteresowaniem cieszą się w głównej mierze powierzchnie w nowych budynkach. Głównie ze względu na wykorzystanie najlepszych rozwiązań budowlanych i technologicznych, choć znaczenie ma też ich estetyka oraz ogólna wygoda użycia. Co istotne, wszystko to jest ważne nie tylko dla samych firm, ale również klientów.

Trzymając się jeszcze tematu standardu, należy podkreślić, że poza standardowym dostępem do wody i prądu, niezbędna jest obecnie linia telefoniczna, internet, a także klimatyzacja. Do tego dochodzą elementy zwiększające bezpieczeństwo, a więc alarm oraz monitoring.

Do tego dodać trzeba jeszcze możliwości aranżacyjne. Firma powinna mieć szansę na przygotowanie własnego systemu identyfikacji wizualnej, co oczywiście jest zależne od metrażu oraz samego ułożenia wnętrza. Umiejętne projektowanie lokali usługowych przynosi szereg korzyści, które w głównej mierze wiążą się z szansą maksymalizacji zysków z prowadzonej działalności.

Czynniki pośrednie wpływające na atrakcyjność i dochodowość lokali

 Do informacji podanych powyżej należy dodać jeszcze kwestie, na które właściciel nieruchomości i najemca nie mają wpływu. Mowa tu w głównej mierze o popycie na produkty bądź usługi oferowane we wskazanym miejscu. Kluczowa wydaje się w tym przypadku rzetelna, dokładna analiza opłacalności uruchomienia konkretnej działalności.

Spore znaczenie ma ponadto sposób zagospodarowania najbliższego otoczenia lokalu. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zapoznać się z dostępnymi planami i sprawdzić, czy w przyszłości nie powstanie obok coś, co może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie firmy.

 Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze sprawa kosztów, na które składa się wysokość czynszu oraz opłaty za media. Brak pewnej stabilizacji w tym względzie działa odstraszająco na potencjalnych najemców, co z kolei może sprawić, że dostępna przestrzeń finalnie nie zostanie wykorzystana.

Jak więc widać, atrakcyjność lokali usługowych zależy od wielu czynników, które pod uwagę musi wziąć deweloper planujący inwestycję, a także podmioty zainteresowanie uruchomieniem sprzedaży bądź działalności usługowej. Bez odpowiedniej analizy rynku, konkurencji, jak również potencjału, jakim wyróżnia się dany obiekt, trudno podejmować ostateczne decyzje. Niezależnie od tego, czy mowa jest o dużym mieście, czy mniejszym ośrodku.

źródło: SŁAWBUD nieruchomości Łomianki